مادر کافی، جوفراست

مادر کافی، جوفراست

تربیت کودک در پنج سال نخست زندگی، کودک به یک مادر کافی نیاز دارد نه یک مادر کامل
مادر کافی، جوفراست

مادر کافی، جوفراست

تربیت کودک در پنج سال نخست زندگی، کودک به یک مادر کافی نیاز دارد نه یک مادر کامل

لباس پوشاندن:

در بعضی خانواده ها لباس پوشاندن به کودکان نوپا کشمکشی ست که تمام روز طول میکشد. این به خاطر استقلال طلبی کودک است. در واقع مساله اصلی لباس نیست بلکه فرزندتان یا دوست دارد به دلخواه خود عمل کند یا اینکه توجه شما را به خودش جلب کند. برای حل این مشکل چند پیشنهاد ساده به دین شرح است:

اول اینکه لباس کودک رو خودتان تعیین کنید و نظرش را نپرسید تا بحث اضافه ای به وجود نیاید. 

دوم اینکه بچه را در لباس پوشیدن مشارکت بدید. او را برای یادگیری بهتر لباس پوشیدن تشویق کنید و تقلاهای بچه را با رفتاری قاطعانه و مناسب تحمل کنید. 

در تمام مدت لباس پوشیدن با او صحبت کنید و برایش روش کار رو توضیح بدهید مثلا"الان میخوایم پیرهنت رو تنت کنیم، خوب میشه این دستت رو بکنی تو آستین. آفرین. خوب اون یکی آستین. آفرین". از تعریف و تشویق استفاده کنید.

لباس پوشیدن رو به شکل بازی دربیاورید. 

سعی کنید از لباسهایی استفاده کنید که به آسانی قادر به یادگیری پوشیدن و درآوردن آنها باشد. مثل لباسهای زیپ دار و کفشهای چسبی.

*******************************************************

چند دردسر در لباس پوشیدن در قالب مثال: 

مثال1: امروز چه لباسی میخواهی بپوشی؟

این سوال را هرگز نباید از کودک نوپا بپرسید. با مطرح کردن این سوال او فکر میکند شما در این مورد آگاهی کافی  ندارید پس خودش شروع به کنترل اوضاع میکند. یادتان باشد،  فقط زمانی که فرزندتان معنای انتخاب را به خوبی درک کرده و میتواند انتخاب صحیحی داشته باشه، امکان انتخاب لباس را به خودش واگذار کنید. در این مورد هم هربار نباید لباسهای زیادی را به او پیشنهاد بدهید.

مثال2: کودک اجازه نمیدهد لباسش را دربیاورید یا تنش کنید.

راه حل این مشکل آن است که برای لباس پوشاندن یا دراوردن آن وقت بگذارید. لباسی را که میخواهید به کودک بپوشانید از شب قبل مشخص و آماده کنید. به بچه های سه ساله فقط سه گزینه پیشنهاد کنید. مشارکت را فراموش نکنید و به آن حالت تفریح دهید. در تمام مواردی که گفته شد از روش پیشگیری استفاده شده است.

اگر لباس پوشاندن همچنان مشکل ساز و همراه با رفتارهای ناپسند وبهانه گیری است از شیوه دور کردن استفاده کنید و البته هشدار و توضیح را هم فراموش نکنید.

مثال3: فرزندتان در لباس پوشیدن وسواس به خرج میدهد.

راه حل  آن است که به حساسیت کودکتان توجه کنید. ولی از همان ابتدا اجازه شکل گیری چنین رفتاری را به او ندهید. او را مورد تشویق قرار دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.