مادر کافی، جوفراست

مادر کافی، جوفراست

تربیت کودک در پنج سال نخست زندگی، کودک به یک مادر کافی نیاز دارد نه یک مادر کامل
مادر کافی، جوفراست

مادر کافی، جوفراست

تربیت کودک در پنج سال نخست زندگی، کودک به یک مادر کافی نیاز دارد نه یک مادر کامل

تعیین حد و حدود و خط قرمزها

این خط قرمزها را لازم داریم تا به برقراری نظم در منزل و خانواده برسیم. یعنی ما باید یه سری قوانین داشته باشیم که برقراری درست آن قوانین و استمرار آنها نظم نامیده میشود. چیزی که در تربیت کودکان خردسال نقش خیلی مهمی دارد.

نظم به معنی سختگیری نیست. نظم یعنی در عین حال که طعم گرما و محبت عاطفی خود را به بچه میچشانید، در صورت لزوم قاطع و راسخ باشید. یعنی به کودکتان احترام بگذارید و از او هم توقع احترام متقابل داشته باشید.

اگر نسبت به بچه بیش از اندازه سخت گیر باشید به روح حساسش آسیب میزنید.

اگر بخواهید محبوب ترین آدم برای بچه باشید و برایش محدودیتی قائل نشوید، کودکتان قادر نخواهد بود که خودش و رفتارهایش را کنترل کند. او خودش را همه کاره می بیند. این بچه ترسو، ناامن، عصبانی و سردرگم میبیند و احساس خوشبختی نمیکند. کارهایی انجام میدهد که از نتیجه اش اطلاعی ندارد پس دچار اضطراب میشود. هیچ وقت راضی نیست. همیشه عصبانی است و سعی میکند هر چه بیشترحد و حدود و مرزها را زیرپا بگذارد تا شاید شما را مجبور کند که مانعش شوید!

پس بیاید و برای بچه تان نظم رو برقرار کنید. در این راه از روشهایی استفاده کنید که متناسب با ویژگیهای بچه باشد. هر بچه شخصیت خاص خودش را دارد. یکی آرام و کم تحرک است، یکی سرزنده و پرتحرک. لازم نیست شخصیت بچه را عوض کنید. فقط کافی است به او اجازه بدهید که خودش باشد ولی در چارچوب رفتارهای پذیرفته و قابل قبولی که شما تعیین کردید.

و یک مطلب مهم یادتان بماند: برقراری نظم و رعایت آن به هیچ وجه علاقه فرزندتان را نسبت به شما کم نمیکند. والدینی که تصور میکنند که برقراری نظم یعنی تنبیه و سخت گیری، در اشتباه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.